Jumat, 01 April 2011

Fesyen: Reformasi seorang Muslimah & Mukminah

Islam bukan agama yang menghalang fesyen dan perkembangan fesyen. Tidak ada nas yang menegah umat Islam untuk berfesyen dalam aspek berpakaian. Persoalan utama ialah menutup aurat dengan baik.

DUA SYARAT UTAMA BAGI MENUTUP AURAT DENGAN BAIK:
  1. Pakaian tersebut tidak menampakkan bentuk badan si pemakai.
  2. Pakaian tersebut tidak menampakkan ciri-ciri tubuh si pemakai, seperti warna kulitnya.
Inilah dua syarat penting dalam soal pakaian. Selain itu, ada yang meletakkan syarat agar ia tidak menyerupai pakaian agama lain.

SYARAT PEMAKAIAN ISLAM

  • Syarat yang pertama menjadikan fesyen pakaian hari ini yang ketat sebagai pakaian yang tidak menurut syarak. Ada wanita Muslimah memakai pakaian ketat dan kecil yang disebut sebagai baby size. Entah betul, entah tidak. Apa nama saiznya sekali pun, apabila pakaian tersebut ketat, ia belum lagi menutup aurat dengan baik.
  • Syarat yang kedua menjadikan pakaian yang nipis sehingga menampakkan warna kulit, pakaian dalam dan sebagainya tidak selari dengan syarak. Ramai yang memakai baju kurung tetapi kainnya masih amat nipis.
Kalau hendak dipakai seluar senaman, silakan tetapi pastikan ia longgar. Kalau hendak dipakai baju kebaya, silakan tetapi janganlah yang ketat hingga nampak ramping. Kalau hendak dipakai seluar jeans, OK tetapi banyak yang ketat sangat.



p/s: Sentiasalah berusaha untuk mempertingkatkan diri dalam menutup aurat dengan sempurna. Pakaian itu sendiri mampu memberi tarbiyah dan ingatan kepada diri kita sebenarnya. Penulis sedang berada dalam fasa memperbaiki cara pemakaian yang menutup aurat yang lebih sempurna serta cuba mengistiqomahkan diri menutup aurat dengan sempurna sebagai seorang Muslimah dan Mukminah. Harap kalian boleh membantu. Doakan sukses ya! ;-)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

 

Template Design By:
SkinCorner